"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







torsdag 22 oktober 2009

mitt träningsupplägg fungerar!

Det går bra nu...
I söndags tränade jag trav igen och det blir bättre och bättre, så himla skoj. Tänk vad lite fokus och målmedvetenhet gör! Han blir stundtals riktigt lätt i framdelen. Vi jobbade mycket med lösgörande arbete såsom öppnor, skänkelvikningar, små volter med ställning både utåt och inåt. Han biter tag i höger sidan när det blir jobbigt eller jag blir lite hård i handen eller när han bara helt enkelt vill komma undan. Han har dock en tendens att skjuta ut höger bogen i höger varv så han blir helt rak i innersidan, måste hålla om och rama in ännu mer för att komma ifrån den olaten igen. Alltså inte första gången det problemet uppstår, men varför? Kanske för att han fortfarande är stel i höger bogparti och frambenets muskler och det då blir jobbigt för honom.
Igår var det åter igen dags för volten, och det kändes ännu bättre. Hade som plan att först träna traven sen kolla av tölten. Men jag kunde till och med utveckla övningen på slutet och varva mellan tölt och trav utan problem. Som vanligt mycket lösgörande men han var lite filurig för att det skulle bli klockrent, men vi jobbade på och tog traven innan jag egentligen var nöjd med förarbetet men energin behövde tömmas lite. Sen gick det bättre. Traven känns som om den blir mer säker och jag kan börja jobba den stundtals men i stort sett jobbar vi bara på att han ska vara kvar i traven tills jag ber om annat så han tycker att det är skönt att trava och som jag sen kan utnyttja som belöning och avstressande. Tölten var mer svårjobbad eftersom han hellre (!) ville trava där han slapp jobba lika hårt men jag tyckte nog att jag fick tag i baken på ett hyfsat sätt och han var mjuk och fin i sidorna mestadels. Vi kunde bitvis ha lite form i tölten även då vi jobbade öppnor och skänkelvikningar. Jag måste verkligen hålla ihop honom mellan mina knän och då får han inte en chans att rakställa sig, jobbigt men bra. Avslutade allt med samlande skritt i form på liten volt riktigt bra. Han högg bettet ibland men det blir lite bättre tror jag.
På torsdag kommer ev Håkan L tillbaka och jag skrev upp mig direkt, kändes bra med en uppföljningskoll.

3 kommentarer:

  1. Jag måste nog också lära mig att hålla fast vid en plan...har kommit av mig lite. Så kul med Dreyan och vilken trav han har, Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt med traven... Men jag håller med dig, det är jättejobbigt när dom helt plötsligt travar när man är van med tölt tölt...
    :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. I-L: en plan är bra att ha... vi ska nog komma på en till dig! Ja visst ser traven bra ut!?

    Madde: det blir ett konstigt problem som man inte är van vid... var tog min töltmoppe vägen? men det var ju det jag ville uppnå men man blir ändå förvånad när det händer.

    SvaraRadera