"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







fredag 14 januari 2011

officiellt är jag nu en curlingmorsa

Japp idag kände jag på riktigt att jag var det!

Curlingmorsa... smakar lite på ordet liksom...

För vem annars skottar bort snövallar och jämnar till en hel volt så att den söta lilla Dreyan skulle kunna jobba utan att snubbla eller hamna i korsgalopp genom snövallarna? Curlingmorsa! Yes I am, men åt min häst och inte åt min dotter för det vore nog inte att curla om jag tvingade henne att springa på volten.

I onsdags longerade jag och han gick jättefint och jobbade på bra i sidvärtes, bakifrån och var otroligt lyhörd och mjuk men sen hände något som gjorde att allt blev total knas.
I högergaloppen gick han fint men snubblade till och hamnade på knä men fortsatte utan att bli stressad eller osäker. I vänster varv hamnade han i korsgalopp i snövallen närmast utgången hela tiden och envis som jag är ville jag avsluta i ren galopp där han var lugn och fin så jag fattade om och jobbade honom lite mer intensivt varpå han halkar till ett par gånger och hamnar ännu oftare i korsgalopp. Helt utan förvarning så exploderar han och far iväg i sken till andra sidan volten. (Det har han inte gjort på många år och det tog lång tid att komma tillrätta med det problemet. Då gjorde han det för att han hade ont i varje vänsterfattning, även efter behandling så satt smärtan kvar i hans minne. För att komma tillrätta med problemet krävdes efter många olika försök och teorier men det löstes till slut av en envis Linda och en Lollo utrustad med en grep i högsta hugg som var redo att drämma till honom precis i utbrytningsförsöket.) Inte ett bra beteende men det är bara att visa vem som är mest envis och jobba vidare efter att han dragit ca 4-5 gånger och jag lyckats hålla honom ett par gånger och fått honom att tänka galopp i ett benpar ett halvt steg utan att pipa iväg gav vi upp.

Sen har jag alltså klurat och vänt och oroat mig varför han gjorde så nu igen.
  • Har han ont igen?
  • Blev han osäker på underlaget?
  • Blev det för höga krav? (ställde högre krav än sist)
  • Eller kanske en kombination av dom två föregående?
Lite skraj att behöva gå igenom en skadebehandlig igen så hoppades jag starkt på något av dom tre sista alternativen och funderade på hur jag skulle komma fram till svaret. Lösningen blev alltså att skotta volten och sänka kraven.

Idag efter att curlingmorsan skottat volten så fick han jogga ett par varv åt höger med ett par fina galoppfattningar och sen dags för vänstervarv. Lite jogg och sen en fattning- klockren och fin! Ner i skritt direkt, lite jogg och sen nästa fattning- klockren och fin, jogg igen och sista fattningen- klockren och fin! Han hängde lite i linan men önskat beteende uppnått! Curlingmorsan vann!

6 kommentarer:

  1. Jösses! Men jag ser fram emot att rida på volten efter dina härjningar med spaden :)

    SvaraRadera
  2. Härligt Linda! Bra träning att skotta volten oxå ;-)

    SvaraRadera
  3. Kan inte få fram ett enda minne av mig med en grep när du longerar... Säker på att det var jag och inte... ja... Helena??
    Men lektanten har nu fått ett till namn:) Men kärt barn jar ju många namn sägs det <3

    SvaraRadera
  4. Klurigt tänkt! Så var du av med den tråkiga av frågorna :-)

    SvaraRadera
  5. Annica; tack! bra träning måste det ha varit för det var jobbigt som f-n och blåmärken fick jag av skyffelmojängen.

    Lollo; haha, det är dock bra att du förträngt vissa av mina lärdomar jag förmedlat. tror nämligen inte att dina lärare skulle godkännt dom... <3

    Lasse; visst var jag klurig!

    SvaraRadera