"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







måndag 26 april 2010

min underbara häst passar nog inte till tävling!

Näe, så är det faktiskt! Det går helt enkelt för långsamt för min underbara adhd- hyperaktiva häst, men inte gråter jag för det och inte tänker jag ge mig heller för det är bra träning för oss bägge och kul att träffa folk och deras mer tävlingsanpassade hästar.

Dagen för Nattfari började tidigt och Lollo min underbara vän bredde mackor för brinnande livet medan jag sörplade kaffe, mmm, me like arbetsfördelningen... i stallet mötte vi Inga-lill och efter lite snabb borstning och transportskydden på så var det dags för lastning. Både Thrainn och Dreyan klev på snällt utan det minsta problem. Plockade upp Annika som satt och väntade på oss vid Statoil och sen rullade vi vidare. so far so good!
Men sen gick det mindre bra... Vägen blev väldigt lång eftersom det blev fel väg vi åkte på... Inga-lill var helt säker på att nya E4:an hade en avtagsväg till rätt väg men det hade den inte och när vi sen slog på gps´en så blev inlurade på en massa små krokiga grusvägar. Tiden rann iväg och sista incheckningstiden närmade sig snabbt.... aaah PANIK! Efter många felkörningar ringde Lollo till tävlingsledningen som efter lite om och men guidade oss rätt igen men vi skulle komma att bli sena, men Annica hade redan pratat med incheckningen och sagt att vi var vilse men på väg och det var ok- tack Annica! Inga-lill körde som en biltjuv så gruset skvätte längs guppiga och krokiga vägar, bra jobbat!
Väl framme checkade Lollo in oss i farten och hästarna plockades ur transporten i ilfart och för mig och Dreyan var det dags att rida fram så sadel slängdes på och iväg till skogs for jag och Dreyan. Han var tokpigg och tjofflig och tyckte livet var tokspännande, underbara häst som bara älskar att se nya omgivningar!
efter en inte tillräckligt lång framridning var det dags för V5- fyrgång alltså. Andas bara andas så ska vi minsann visa trav var det som susade i tankarna...
tölten ok trots allt, spänd och han låg på som bara den och sen var det dags för trav och som vi travade! tjoho, vi travade som aldrig förr, inte i form och väldigt lång häst men vi TRAVADE!!! Sen skritt, ja det skulle föreställa skritt iaf och efter det galopp. Fattade snällt men sen vågade jag inte släppa innertygeln och den var inte korrekt genomjobbad för jag kunde inte för då hade det gått liiiite snabbt så den var flack och oformlig. Poängen kanske inte var så lysande men vi travade och det var ju det som var mitt mål så jag är toknöjd med vår fyrgång. Kan tillägga att vi traven var den gångart vi fick högst poäng på!

T8, töltprogram med valfritt tempo i bägge varven.
Snälla Dreyan, tölta är ju något vi kan så vad hände? Jo det blev en kamp om vilket tempo vi skulle ha. Jag vann men det var inte snyggt utan blev spänt och byngligt. Poängen var kassa men vi hade iaf tur med vädret...

En underbar hyperaktiv häst har jag som alltid har glimten i ögat och finner sig i allt vad jag hittar på. Han åker snällt transport (ja dom gick in lika snällt på vägen hem trots att difärden var som den var), står snällt i hagen på tävlingsplatsen, springer inte omkring och gnäggar han gillar läget helt enkelt. Och bara det är ju helt fantastiskt, eller hur?

filmer från min ritt finns att se på: http://mittdjurgalnaliv.blogg.se/2010/april/linda-och-draumur-tavlar.html

Tack alla som var där, jag hade kul och hoppas ni också hade det!?!

4 kommentarer:

  1. Visst hade vi kul;-) Ni var duktiga...Nästa gång lovar jag att kolla vägen bättre.

    SvaraRadera
  2. haha, man lär sig alltid något nytt... denna gången lärde vi oss bland annat att dubbelkolla vägen! :)

    SvaraRadera
  3. Mmmm ni hade ju kunnat ringa oss innan ni körde fel... *hihi*
    Och travade gjorde ni - massor :) Jättekul!
    Alla gångarter satt där så det är klart du ska vara nöjd, du nådde ditt mål! :)

    SvaraRadera