"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







torsdag 19 maj 2011

damp- diagnosen konstaterad

Jaha, nu är det nog klarlagt att mr D inte bara har ADHD utan nu även Damp också. Fina fisken det här! Not!
Ni kommer väl ihåg att jag skrev efter jag rakat honom att han började gå och slå och rycka med huvudet, och jag trodde att det kanske var hår i nosen... Ja, det kanske det var men han blir inte bättre i sina ryckningar utan snarare värre. Ni som kommer ihåg Gråman och Graní vet vad jag pratar om angående huvudryckningar. Någon som har en teori vad det kan vara, förutom Damp då som jag tror, eller om ni har ett förslag på hur man får det att sluta?! tips mottages mer än tacksamt!

Annars har jag en pigg kille som hittat gnistan igen. Vi började jobba på volten men då kom Inga-lill och Carro förbi så jag hängde med dom ner till BG eftersom det inte gick att stå still pga myggen. Sen upp till volten igen för att fortsätta och det gick riktigt bra idag faktiskt. Fortsatte jobbet som Max gjorde, mkt sidvärtees och mer samling vi provade även att backa, just den övningen gick sådär bra faktiskt. Men idag såg jag framhoven på sidan när vi gjorde sidvärtesövningar (Madde- denna gången fuskade jag inte utan jag satt rakt upp och sneglade ner bara! ; P ) Sidvärtes funkade så bra idag att vi kunde göra början till vad man kan kalla typ stora 8-piruetter eller kanske typ stora bakdelsvändningar i tölt.
Samlingen av bakdelen var bättre då rumpan inte sladdade så mycket, eller så ramade jag in bättre idag.
Efter ridningen så släppte jag Dreyan på volten så han skulle få bralla av sig lite. Och han sprang på i bägge varven i galopp och jag gick med och drev. Efter ett tag slutade jag driva och tog ner honom i trav och ställde mig passiv i mitten medan Dreyan sprang, sprang, sprang och sprang ändå lite mer.

2 kommentarer:

  1. ohh, på tal om Dampen.. Jag red en häst för lääänge sedan som höll på så där.. Ryckte och knyckte med huvudet hela tiden. Vi kom fram till att det här sker bara på våren och sommaren, som värst i alla fall.. Så han fick på sig en solhuva (flughuva) som skyddade hela hans huvud - den gick hela vägen ner till mulen. Han var alltså överkänslig mot solen. Det blev lite bättre faktiskt.

    SvaraRadera
  2. hmm, när du säger det så har han gjort såhär förut en gång då han hade klivit rakt in i ett jordgetingbo och sen var rädd om sitt huvud och då red jag också med huva för då var han trygg.
    Det måste jag prova! Tack Anna!

    SvaraRadera