"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







tisdag 7 februari 2012

vad gjorde jag sist med Dreyan?

och när? känns som en hel evighet sen :((
torsdag 26/1
longering med gummisnodd. Hittade formen mycket snabbare och bättre denna gång. Iaf i höger varv för där är han inte har något problem med inre balansen. Vi hittade avslappningen och formen men sen kör vi fast. Han hamnar på bogarna och blir framtung och baken loj.
I vänster varv har vi samma problem men med ytterligare en problematik. Han blir osäker på underlaget och hamnar i obalans och springer ifrån och blir hängande i linan (inte mkt men mer än i höger) och rundar sig inte utan går mer på en fyrkant så an kan vara så rak som möjligt. När vi kom till avslappningsstadiet så blev det väldigt jobbigt och en av oss (läs Dreyan) var tvungen att bli rädd för ett träd för att komma undan. Bytte varv ett tag för att bryta trädnojan och sen tillbaka och då fungerade allt ok i en avslappnad form.

fredag 27/1
En barbacka tur runt ängarna i snön och månskenet (det var inte månsken, men det lät bra, utan jätteväxthuset som lyste upp himlen). Fy bubblan vad gött sätt att avsluta arbetsveckan på!

lördag 28/1
Longering igen med Lollo som ett extra par ögon. Visade upp hur vi joggar igång och arbetar för att komma till avslappning och bra form. Idag hittade han den ännu snabbare. För att komma undan att han hamnar på bogarna så ville Lollo se snabba tempoväxlingar och det kändes som om jag förstod vad hon menade men jag ville ju se från sidan så då lämnade jag över lina, pisk och häst. Lollo jobbade vidare och glömde lämna tillbaka allt när hon hade visat tempoväxlingarna men inte gjorde det mig något. Nu vet jag vad jag ska jobba vidare på.
I vänster varv fattade Lollo snabbt vad jag menade med en annan sorts problematik. Här kopplades då linan direkt i inre bettringen för att få snabbare reaktion och för att han inte ska ha samma chans att hänga i linan och spänna sig. Lite samma tänk här men växlingarna måste ta längre tid, ett halvt varv ökat ner i mer samling i ett halvt varv etc. För snabba växlingar fick honom att spänna sig än mer i kroppen. Han spänner sig i hela kroppen och rörelsen går inte ordentligt genom kroppen. Efter en stunds arbete började han dock slappna av och jobba igenom kroppen men fortfarande lite svårigheter att runda sig. men det kommer. För nu vet jag även där vad jag ska jobba vidare på.
Nyttigt som bara den att stå vid sidan av och se på och ha någon att bolla tankar och ideér med!
bilder kommer...

söndag 29/1
Fina Carro med söta Askja kom in på stallplan som en räddande ängel då jag stod där och hade beslutsångest med vad jag skulle hitta på. Vi gav oss ut på en tur genom skog, runt ängar, på grusvägar och genom obanad skogsterräng. Shit vad skoj det var att träffa Carro igen och se deras utveckling!

sen blev jag magsjuk och livet tömdes ut i toan...
orkade inte ta mig ut på onsdagen utan fick bli en sväng på torsdagen 2/2 då jag släppte honom på banan en stund. Gick bra att träna tempoväxlingar utan lina också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar