"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







fredag 11 september 2009

markarbete

Onsdagen bjöd på full aktivitet på volten, Annica red Gledi, töltträning av både Stjarna och Thrainn med Isabell och Inga-Lill på ryggarna och Mite som hjälpreda till Isabell på marken och så jag och Dreyan som tränade trav i longeringen.
Dreyan var lyhörd och travade på riktigt bra, spände in honom för att han ska jobba korrekt med ryggen och han behöver bara ha dom där för att påminnas om att det är så formen ska vara. Han kändes inte helt ok i höger varv återigen, vad det nu kan bero på...? Han behövde hjälp med spöt mot bogen för att orka hålla upp sig.
I början av passet gick hen riktigt fint i vänster varv, ställd i form och bra påskjut utan att bli framtung eller springa ifrån baken. Kanon!
Sedan blev det typ fruktsallad... Jag på Gledi, Mite i longeringen och Annica på marken för att sen byta med Isabell...
Gledi behöver framåttänk för att töltsättas annars är det risk att bjudningen förstörs helt, tror jag iaf. Ut i skogen och leka fram tölten tror jag passar henne. Ska se om jag får prova någon gång, kan ju vara kul att se om min teori funkar.

I övrigt så har jag lagt upp en strategi angående min träning av Dreyan. Mycket markarbete, lydnad i skogen, knappt något ös alls tillsammans med några andra och blir det lite spring uppför "vår backe" så ska jag nog vika av åt ett eget håll för att köra lydnad direkt efter. Ge mig ut i skogen för att hitta traven.

2 kommentarer:

  1. Vilken superseriös strategi. Den låter vettig, ska nog härma lite och köra stenhårt med lydnad och inget spring. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. ja jag hoppas att det funkar. och jag hoppas att jag inte lockas av allt sociala utan följer mitt eget huvud och min strategi.

    SvaraRadera