"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







lördag 12 september 2009

orkar inte röra mig...

efter dagens lektion för Anna. Puh vad jobbigt det var, trots att jag har en raket att sitta på får jag driva väldans mycket stundtals, speciellt i galopparbete på volt.
Började med tölt på volt runt "fröken", lyckades plocka ner honom i låg form hyfsat snabbt sen skulle tempot ner också, jobbigare att åstadkomma... men tror det gick ganska ok. Anna stretchade frambenen för att han skulle lyfta lite mer och få lite längre steg. Jag vet inte om det funkade men efter varje stretch (Anna stretchade honom ett par gånger under passet) blev han mjukare och kom lite längre upp/fram.
Galopparbete ute på fyrkanten passade inte riktigt min häst då han blev lite för pigg så det blev galopp på liten volt istället som gick riktigt bra faktiskt. Fick driva i varje steg för att han skulle orka och pill på innertygeln och fast lirkande ytter för att få ner honom i form. I höger varv behöver han lite hjälp på ytter bakben med drivningen för att komma igång och jobba med det också. I vänster varv kändes det som om vi skulle välta då jag efter lite kämp fick in honom på liten volt som kanske blev lite för liten för min hjärna. För efter ett antal varv blev jag så snurrig så jag var tvungen att avbryta övningen...som att vara på "Grönan".
Sen kände Anna att vi skulle exprimentera lite med sadeln, så bak flyttades den, ca 15 cm tror jag. Oj vad mycket häst jag fick framför mig! Men han fick ett helt annat steg och kändes mycket trevligare i rörelserna.
I sista tölten fick jag ner honom i djup form som han faktiskt låg kvar i långa stunder, riktigt trevlig att sitta på!
Traven gick riktigt bra, några tölt uppslag i vänster varv då jag testade att försöka samla ihop lite mer än vanligt. Han slår lättare över till tölt på volt än på fyrkanten där jag faktiskt fick ner honom i form bitvis. Höger varv kändes riktigt bra, i form och en aning lugnare.
Sen var jag så slut att jag knappt orkade stå på benen...

Jennifer har ridit två gånger idag, med egen sadel och sen i min. Andra gången skulle jag inte hålla i ens, då skulle hon styra, sätta igång, öka och stanna själv vilket gick riktigt bra. Man kan inte tro att hon fram tills nu inte vågat rida, nu var hon så kaxig så. Dreyan skötte sig exemplariskt och lät den lilla där ovanpå få sin vilja igenom.

2 kommentarer:

  1. Låter som en kanon lektion, lite avis...
    Kul att Jennifer red :)

    SvaraRadera
  2. Han var jättefin när han kom ner i formen igår :)

    O vad roligt med Jennifer! Kan lillorvar ha inspirerat kanske? Kul om hon börjar vilja rida nu, då kanske mamman kan åka till stallet lite oftare, med barnet :)

    SvaraRadera