"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







måndag 18 oktober 2010

hubertusjakten i lördags

Vilken tur att Inga-lill skulle hämta mig för samåkning för jag hade försovit mig totalt, vaknade av att hon plingade på dörren... Jag var väl påklädd och klar på ca 7 min tror jag så vi blev inte så sena till stallet. Sorry Inga-lill!
Hästarna kliver villigt på transporten och iväg kommer vi. Gpsen vill åt ett håll och vi åt ett annat, vi vann och vi kom rätt- ingen tripp till Gävle idag inte. :)

Väl framme så möts av ett fantastiskt fint ställe, sånt skulle man ha. Ska bara vinna en sisådär 50 mille först... näe just det- jag ska bara börja spela först och sen vinna pengarna.

Dreyan var på G och steppade lite och tänkte minsann inte slappna av, kändes skönt att ha nödbromsen med utifall att... (tur att Mite hade gramantyglar att låna ut, tack). Två personer frågade efter stam och garvade när dom hörde vem Dreyans pappa var och förstod sen varför han var så på tårna.
Varm punsch, skönt för halsen men inte så gott, intogs innan vi red iväg på vår jakt. Turen flöt på utan missöden och jag kunde hålla ihop min mr D utan allt för mkt slitande, vi galopperade med i fältet utan att dra iväg eller förbi- förstår ni vad coolt! Vi stylade lite och tråcklade oss förbi alla skraja hästar och hoppade hindret, som dom andra inte vågade sig nära, utan problem. En bro över motorväg tog vi i tölt (brukar funka bäst med oerfarna brohästar) och vad mäktigt det är med hovklappret från 15 isisar, lite Islandskänsla fick jag.
Jag hade sagt hela tiden att jag inte skulle vara med på upploppet men med en sån stor åker och sån lång bromssträcka är det svårt att låta bli. Jag ställde mig 50 m bakom dom andra som for iväg på masterns kommando, "tallyhoo". Kvar stod Dreyan på halvlång tygel, när dom andra hunnit ca 75-100 m sa jag bara "varsågod och spring vännen" och lutade mig framåt. Tjolahopp tjolahej vad fort det kan gå! Vi kom iaf ifatt och om ett par stycken och vi var nästan ikapp tätklungan i "målområdet". Dom andra hade alltså hunnit drygt halvvägs när vi for iväg så snabbt gick det för oss. MEN det häftigaste av allt, vi kunde STANNA och det där alla andra stannade!

Med andra ord en helt underbar dag i ett underbart väder med underbara hästar och människor! Ett välordnat arrangemang som jag gärna deltar i igen.

9 kommentarer:

  1. Häftigt! Förstår att det var lite magiskt :)

    Och du, jag vill oxå vinna en massa pengar men har samma problem som du - man måste visst spela eller köpa lotter först ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med Annica, vad coolt! :) Jag spelar Monopol ibland, men vinner aldrig. Köper jag trisslotter vinner jag en ny, inte mer..

    SvaraRadera
  3. Tack själv för att du hängde med. Det var skojsigt även om jag var den som behövt gramantyglar...

    SvaraRadera
  4. Annica, det var magiskt. nya aha-upplevelser hela tiden. :)
    Lisa, ja jag köper ju inte ens trisslotter. brukar dock spöa kollegor och barn i både det ena och andra spelen på jobbet.
    I-l, det behövde du. tokigt att vi inte kopplade på det på Thrainn så hade du kankse fått vila ett par sekunder iaf.

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅ! Vet inte vad jag ska säga, är (faktiskt! känner ju älskade D!) tårögd, vilket jobb du lagt ner Linda, och vilken utbetalning du fått! Den hästen är obetalbar, för honom skulle det aldrig räcka med några 50miljoner! Önskar jag hade fått se er, men hade väl inte sett något genom tårarna ;) Räknar stenhårt på att få krama om honom när jag är hemma den 20-21/11. Krama honom lääänge från mig! <3

    SvaraRadera
  6. TACK Lollo!!! Du skulle sett honom, från full galopp till skritt på halvlång tygel utan att han taktade eller försökte springa vidare! Jag var verkligen stolt kan jag säga, speciellt eftersom två garvat och sagt att det var bra med nödbroms på Brennir avkommor...
    den helgen är han inbokad för kramar i massor alltså! en lektion kanske också? eller ska jag försöka låna en häst så vi kan rida ut?

    SvaraRadera
  7. Den där avslutningsgaloppen skulle jag gärna ha sett. Måste varit en duktig acceleration OCH en stilig nertagning. Gissar att ni trivdes båda två, jag menar alla fyra :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har lite svårt att få en bild av D från full galopp till skritt på halvlång tygel, är ju inte så vi är vana att se honom med andra hästar... ;) Kan gissa att du nästan trillade av av ren förvåning, hade iaf jag gjort :D Och glädje såklart! Rida ut tycker jag :) Vi kan säkert kombinera, börja med lektion och sen sticka ut? Då kan D pusta medan vi gör iordning andra hästen, om han nu behöver det :p Miss U!!

    SvaraRadera
  9. Ja Lasse jag sa ju att du skulle åkt med!!!

    Jag höll hårt i tyglarna tills jag insåg att jag inte behövde det...
    då ska jag försöka låna en häst.

    SvaraRadera