"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







torsdag 19 januari 2012

longering

Efter att tappert lagat mina ridbyxor sittandes under en fleceefilt med ett gäng frågande ungar omkring mig på jobbet så väljer jag att inte rida, logiken i det fanns var någonstans?
innan lagning, det ansågs tydligen som oseriöst att knata 
omkring med maskeringstejp runt benet... 
undrar varför?

Ja iaf så longerade jag på en hård och fin volt. Vi började med att skritta fram och stämde av lite kommandon under tiden för att sen gå vidare att flytta sidvärtes. Där tröt kommunikationen en aning och han ville inte kliva över ordentligt och segade med bogen. Efter att ha gått nära och jobbat med halvhalter och petat på med spöet klev han hjälpligt åt sidan. Jag fick dock inte tag i ytterbogen och det inre bakbenet bar inte så mycket som jag velat. Lite för ställd bidde han också men han klev åtminstone över ordentligt till slut. 
Jobbade vidare i trav och även där var han uppmärksam på mitt kroppsspråk. I höger varv har han dock börjat dippa lite i frambenet igen. Han blev bättre ju varmare han blev iofs.
Utan inspänning blev lång och jag kom inte åt baken utan att tappa iväg honom framåt så då hamnade i en lång och hög form. Med inspänning kom jag hjälpligt åt handen men bogarna fladdrade och han gick bakom handen och hamnade på bogarna bitvis. Hmm, inte alls bra! 
Galoppen i höger varv var ok, lite osäker och tvekande i steget då han tvivlade på underlaget eftersom det blev lite halt. Lyckades iaf få honom att länga steget och slappna av en liten bit. I vänster varv däremot blev det katastrof. Han låste sig och halkade och paddlade sen på i en slags stapplande galopp. Fick ingen avslappning men väl ett varv i ren galopp utan paddel men väldigt stapplig. 

Så med andra ord så har jag lite att fundera på, bland annat: 
Inspänningen han går på nu är inspänningstyglar på sidan av bogarna. Funkar det verkligen fortfarande eftersom han smiter och inte orkar hålla in dom? kanske måste kliva tillbaka och använda gummisnodd igen.
I vänster varv i galoppen, är det diagonalen som spökar nu igen? mer styrketräning isf
Höger bog- diagonalen? troligtsvis. mer ridning och styrketräning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar