"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







söndag 9 augusti 2009

En händelserik helg!

Igår var det stallfest... En himla trevlig tillställning men tyvärr råkade jag föreslå att vi skulle spela kubb... mindre lyckat förslag eftersom det blev STORA regeldisskussioner efter ett tag. Själv höll jag mig i bakgrunden då mina medspelare argumenterade värst av alla, stämmningen blev himla spänd och pinnarna kastades ett tag på ren ilska. Och nej Inga-Lill, ni är inga kubbmästare...;) iaf inte på er skicklighet, jag orkade helt enkelt inte spela mer så efter lite coachning/övertalning så jag siktade bredvid för att få slut på spelet! Kanske dumt att erkänna för nu blir nog mina lagkamrater arga... men, men! :-P

I fredags var jag ute och red med Annica och Inga-Lill i 2,5timme på en toppentur!
Vi red först till varggropen och sen blev jag visad gräsvägen som slutar med en grind, inte läge dock att galoppera då Dreyan var redo att explodera. Efter det red vi vidare mot Manilla och "min backe", Inga-Lill hade velat fram och tillbaka om hon skulle ligga först eller sist men valde till slut att vara sist vilket jag tror var ett klokt beslut då min känsla säger att var jag och D än startar så kommer vi vara först i slutändan. Vi drog iaf iväg i racingtempo men efter backen plockade jag ner tempot en aning men både Inga-Lill och Annica försvann där bak. Till slut blev jag lite orolig att något hänt och stannade men efter en stund kom dom.
Vi skrittade vidare och efter en liten stund var D helt lugn så jag kunde ha helt lång tygel, så coolt eftersom det också är en ny känsla.
Framme vi E4:an drog vi igång tölten och Annica var helt suverän att ha där framme i täten då hon varierade tempot hela tiden. Iden ökade tölten hängde vi på i helt ren tölt utan rollningar eller annat, och jag som inte trodde vi hade någon ökad tölt överhuvudtaget! På rakan efter ridskolan så testade vi den ökade tölten igen och vi drog förbi Annica i helt ren tölt! När vi gick om började Stjarna dock att rolla så efter att ha passerat och fortsatt några meter förbi tyckte min pålle att det blev jobbigt med rollande flickvän bredvid så då blev det galoppinslag på hög nivå.
Sen blev det till att vissla och nynna godnatt sång för att coola ner så fort som möjligt innan vi kom till stallet igen.
Tack brudar för en rolig tur!

Idag red jag barbacka på volten en stund och på vägen upp insåg jag att det var nog ett tag sen jag red barbacka och trodde vi bara skulle kunna skritta men efter en liten stund var det helt oki. Så vi jobbade i både skritt och tölt och det gick riktigt bra faktiskt. La sig lite mot höger skänkel men jag hade lättare att komma åt honom innan han rätade ut insidan helt eftersom jag kände ryggen och musklerna på ett annat sätt. Har nog blivit lite bekväm och ridit med sadel för mycket, för ett par år sedan så använde jag inte ens sadel på D alls på ca 1,5 år.
Efter avslutat pass skrittade vi Skeppartorpsrundan med Inga-Lill och Thrainn som vi avslutade nere i sjön. D var lite skeptiskt till att gå ut längre än till magen eftersom han upptäckte i försomras att marken tar liksom slut helt plötsligt... Så jag skuttade i med kläderna på för att lura ut honom en bit till vilket funkade tills han doppade hela huvudet inklusive öronen, han brukar köra ner huvudet och bubbla eller leta sjögräs men stannar alltid innan öronen men inte denna gången. Jösses vad han såg förvånad ut när han kom upp igen och insåg att det var vatten I örat... min lilla knashäst!

Sedan var det snabb hemfärd för min söta lilla tjej var på väg hem från landet...

för mitt minne:
Tillbaka i stallet pillade jag bort den uppblötta skorpan på det lilla såret på h.bakben och det var lite var och gegg som jag pillade och tvättade bort. Klorhexidin + någon vit salva i en liten tub som I-L plockade fram.

5 kommentarer:

  1. :) Fullt ös hela helgen!

    Och med tanke på hur du dominerade på kubben innan "omstarten" så förstod jag att det var ngt lurt ;)

    Jag ska ner o bada med Freyjs så fort hennes sår har läkt lite till :)
    Syns på onsdag??

    SvaraRadera
  2. hm...jag tror att dom snygga ciderflaskorna gjorde sitt, därför vann vi kubben, så det så :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Näää menar du att du inte siktade de sista kasten? Det kunde jag aaaaldriiig tro :)
    Tack för en trevlig kväll :)

    SvaraRadera
  4. Maddi: Hihi!
    klart vi syns på onsdag!

    Tingeling: ju fler snygga flaskor desto fler kubbar får man ner, dom blir ju så många fler då. Nu var dom inte så många...

    Annica: näe visst kunde man inte tro det!? ;-) Tack själv!

    SvaraRadera