"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







måndag 17 augusti 2009

Senaste veckans upptåg...

Oj vad mycket som hänt sedan jag skrev sist...
På onsdagen var jag ute på en långtur med Madde bort till slalombacken, vi var ute i 3 timmar. Vi red förbi världens mest välskötta stall, det vet jag iofs inte men snyggt var det, med krattade grusvägar och gångar, klippta buskar och häckar stora fina luftiga stallar och vad händer, jo Dreyan bajsar... what to do? inga buskar att sparka in under och innan jag ens hunnit fundera ut en lösning har Madde glatt skuttat iväg till närmaste stall för att låna grep och korg för att städa. Tack Madde! Sen lyckas Freyja bajsa i allén på väg ut men den högen finfördelar vi på gräsmattan bredvid och hoppas på regn... Väl framme vid slalombacken släpper vi loss, Dreyan orkade galoppa den nästan två gånger och Freyja en och en halv. Efter det utforskar vi bortåt en bit och inser att det finns oändligt långa ridvägar som måste utforskas närmare vid senare tillfälle.
Väl hemma igen är Dreyan helt sjöblöt och Freyja hon är inte svettig överhuvudtaget! Okej att Dreyan har lätt för att svettas och var svettig redan när vi kom till ridskolan men oj vilken kondis Freyja måste ha!

Fredag var det dags för packning innan kursen och sen ett ridpass på volten med en liten skogssväng som avslutning. Det gick helt ok på volten och vi galopperade i höger varv utan att välta, det tar sig.

Tidig lördag morgon bar det iväg till Mälhamra och kurs för Carro W. Hästarna klev snällt in i transporterna och iväg for vi. Efter sista biten på en lång, smal och slinrig väg kom vi fram.
Alla var upptagna med sitt och hälsade knappt när vi fyra (jag, Inga-Lill, Madde och Annica) röjde omkring och installerade oss.
Jag red fram länge innan det var dags för mig att rida våra program och allt funkade riktigt bra på volten tölt till trav och alla vänster fattningar i galoppen var klockrena. Sen på banan... ojoj, jag glömde rida i tölten så den blev travtaktig, traven glömde Dreyan bort hur man tog efter ett halvt varv lyckades vi få trav och inte en enda rätt fattning blev det åt vänster... Han spjärnade och var spänd och höll krampaktigt tag i bettet, fick inte loss det alls. Får glädja mig åt att jag faktiskt upptäckte att jag hade fel galopp och kunde bryta av, 4 ggr... suck! Men som sagt vi har ju inte tränat vänster galopp på ovalbana så det var ju ett test, en chansning som inte gick som den skulle. Men det var ju därför vi var där, att få hjälp med det vi hade problem med... att det sen var så mycket hade jag inte anat.
På eftermiddagspasset glömde Dreyan bort helt hur man uppför sig och jag fick kämpa som bara den. Fick instruktioner hur hon ville att jag skulle rida med handen och hur bakbenen skulle aktiveras med mina skänklar. Jag fick jobba honom sidvärtes fram och tillbaka i skritt och sedan övergångar skritt tölt skritt. Alla övergångar skulle ske i en sidvärtes rörelse, inte lätt i nedtagningen. sedan blev det samma övning i tölt och han var arg och stretade emot men takten var ren och samlingen blev bättre men formen hög och styv. Sedan trav... det har vi ingen sa Dreyan och töltade på eller tänkte galopp och jag blev spänd och irriterad- dålig kombination! Tills slut skuttade Carro upp, i shorts och med min hjälm som var 2,5 strl för liten, och då blev det åka av. Hon samlade, flyttade och fick kämpa en hel del såg det ut som men trava det ville han inte så då bytte hon taktik och lät honom springa varv på varv i galopp. Hon varvade med att bara låta honom gå fritt för att sedan jobba honom ett tag. Sen jag ade hon Madde och Freyja ett tag som skulle passträna (tror jag det var iaf). Carro red länge och det var riktigt kul att se att han stundtals faktiskt ser riktigt fin ut. Traven lyckades väl hon få fram ett par steg ett par gånger mot slutet. Sen var han trött men nöjd med att komma in sin box bredvid Stjarna.
Mellan ridpassen var det videogenomgång med Nadja, domaren, och det var väl sådär. Det såg inte riktigt lika hemskt ut som jag trott, det kändes mycket värre än det såg ut. Och oj vad nyttigt det var, hon gick igenom sina kommentarer samtidigt som vi såg filmen och det var då man insåg vad det var som hände.
På söndagens fm pass var det dags för att repetera det vi gjorde på lö em och tölten gick helt ok stundtals men sen var det dags för dom andra gångarterna... trava glömde han bort helt, galoppen i höger varv var rätt galopp iaf men i övrigt var det inte bra. Han låg på och fipplade en hel del med bettet (hade lånat Carros träns med ett tredelat bett- inte bra kändes det). Fick till slut en rätt fattning i vänster varv också och både Nadja och Carro tycker han ser mycket finare ut i höger varv, hem och ändra varv inför tävlingen alltså...
Traven satt som en smäck uppe på banan dit jag begav mig när jag gav upp, fick iaf några travövergångar i ett par steg varje gång, på mitt sätt. Ner till halt, lite lugnande peptalk och sedan trav från stillastående. Så tyckte inte Carro jag skulle göra men för mig kändes det rätt att bara få igenom det jag ville, dvs trava ett par steg.
Under lunchen bestämde jag mig för att inte rida fyrgångsprogram under em vilket både Carro och Nadja tyckte var ett klokt beslut så jag red två töltprogram, T7 och T8.
Det gick ganska ok tycker jag, han var otroligt mycket mer följsam och medgörlig och inte lika styv. Sen att jag glömde rida stundtals, fokuserade på formen innan samlingen var en annan sak... Man kan inte minnas allt, det vore ju iofs trevligt om man mindes att göra rätt någon gång!

Lördagens poäng för:
4-gång
tölt
trav 3,5 -2,0 pga sen läggning så eg. 5,5
skritt
galopp 0 felfattningar

T7
arbetstempo tölt
valfritt tempo tölt

Söndagens poäng för:
T7
arbetstempo tölt
valfritt tempo tölt


T8

hmm, har lyckats lägga poäng-, kommentarspappret på något fiffigt ställe... återkommer med fler siffror senare.

Hemfärden blev inte som planerad...
Madde åkte med Catrin till sjukhuset, Linnea blev biten av gårdens hund... inte kul!
Jag mockade boxarna medan Inga-Lill och Annika packade och hängde på släpen. Madde lastade Freyja och åkte sen åt annat håll. Det var teamwork på hög nivå! Annika var duktig och körde hem bil och släp alldeles själv, måste man så kan man!
Väl hemma i hagen fick Dreyan oväntad försvarshjälp mot Birkir, Sockan gick emellan och skyddade den trötta Dreyan. Bra jobbat Sockan!

Har precis insett att jag står som anmäld i höger varv på 4-gången på Stormur, jag som anmälde mig till vänster varv men det var ju kanonbra eftersom jag ändå skulle ändra! Ödet...

5 kommentarer:

  1. Vi fick en bra helg allihopa tror jag minsann :) Och ett riktigt bra teamwork avslutade allt ;)

    SvaraRadera
  2. Verkar ha varit en kanonkurs. Planerar att komma och glutta på Annas kurs, jag hoppade ju av den, mitt nöt!
    Ja, ja, tävlingen blir träning i vanlig ordning ;-)

    SvaraRadera
  3. Ojoj! Det var en lång sammanfattning av senaste tiden! :D

    Vi måste bli bättre på o filma varandra på hemmaplan!

    Tror vi alla lärde oss massor i helgen!
    Syns i morgon!?

    SvaraRadera
  4. inga-lill: japp, det måste det vara!

    annika: ja verkligen, och du var hur duktig som helst. och du var ju knappt blå när vi kom fram så andats måste du lyckats med! ;)

    eva: ja det var en kanonkurs. jag har också hoppat av anna-kursen, hade nog behövt träna vidare men det körde ihop sig tyvärr. :(

    madde: men jag måste ju skriva ordentligt med mitt guldfiskminne :) jag minns ju inte ens var jag la kommentarslappen... om jag skriver det så kanske jag minns bättre vad jag ska göra med pållen när det knasar ihop sig på banan...
    ja, vi måste filma mera!

    SvaraRadera