"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







tisdag 4 augusti 2009

hemma igen med allt vad det innebär...

Nu är vi hemma både jag och Dreyan. Lite småjobbigt att tänka på att nu är det ca 10,5 månad kvar till sommaren... Men vi tänker inte på det då eller hur!? Näe, nu måste vi se fram emot en vacker höst med kurser, tävlingar och allt annat skoj, oj höll nästan på att glömma stallfesten som ska bli kul att gå på. Har iofs inte löst logistiken av dottern riktigt än men det löser sig nog.
I lördags klev D ut i hagen igen efter att ha haft "sommarlov" sen slutet på juni och han var även denna gång helt ointresserad av att dra igång några diskussioner utan han gick helt sonika sin väg när alla cirklade runt honom. Det blev en hel del skrik och pip under kvällen noterade vi när vi satt utanför stallet och snackade. Men så mycket mer var det inte.
På söndag em kom jag ut i hagen och fick mig en oväntad och inte alls trevlig upplevelse... D var uppjagad i ett hörn och tjejerna som försökte närma sig åkte på stryk (inte av D alltså) och sen blev det attack mot mig för att jag närmade mig D, Thrainn hade jag i släptåg. Fick skrika och vifta hysteriskt med grimskaftet för att ens komma fram till min häst som sen inte vågade röra sig framåt. Med lite övertalning så började vi iaf röra oss framåt men då kom attacken framifrån mot mig igen tills jag fick in en smäll med grimskaftet då kom den bakifrån mot D som hoppade framåt och åt sidan för att komma undan och då fick jag mig en smäll i bakhuvudet av D´s huvud och T for iväg åt andra hållet... Sen hade jag två hästar tätt ihoptryckta bakom mig, jag blev en levande och fly förbannad sköld som nu had ebeväpnat sig med en tjock pinne som vapen.
D hade inga sår förutom några skråmor ovanför läppen, skönt!
Vi tog ett pass på banan som gick helt ok faktiskt. Kunde samlat tölten ännu lite till och jobbat mer på yttertygeln kanske, men jag tänkte mer på att köra igenom hela honom och alla gångarter. tränade lite på övergångar mellan tölt-trav-tölt och det gick riktigt bra. Tränade även lite på att sitta ner i traven, jobbigt men tyckte det gick bättre än jag trott det skulle göra men jag har lång väg kvar innan det ser snyggt,avspänt och naturligt ut. Gjorde två fattningar till vänster med Inga-Lills övervakande öga på oss och bägge blev rätt och han kändes faktiskt riktigt fin. I höger galopp däremot var det riktigt knas, han gick emot innerskänkeln och tryckte h.bog inåt så hela innersidan blev spikrak och helt omöjlig att räta upp, vi höll alltså på att trilla inåt. Istället för att parera upp och luta mig utåt följde jag bara med och försökte driva upp innersidan, gick inte alls utan känslan av att välta var verkligen påtaglig, USCH! Avslutade med en vänsterfattning som återigen blev rätt och jag kunde, tro det eller ej men sant är det, länga tygeln helt. Han gick alltså på helt lång tygel i lugn, balanserad galopp som han varken ökade eller bröt av oavsett om vi var på volt eller fyrkant, så himla kul.

Idag har jag jobbat min första dag på sju veckor, ångest och segt innan som alltid efter semester. Men det blev en mjukstart som tur var, två barn och åtta personal... Vi kunde fixa och dona med möbler och material och hur vi vill ha det på vår nya våning. Fick även gå lite tidigare vilket jag firade med att strosa runt i affärer vilket jag inte gjort på typ hela sommaren. Sen åkte jag hem till Inga-Lill för en fika som blev middag och sen lite mer fika, tack igen för god mat och trevligt sällskap!

Imorgon bär det av till stallet med en förhoppning att det blir lite lugnare hämtning i hagen än det var igår...

8 kommentarer:

  1. Va inte det här inlägget liiite kort ;-)

    SvaraRadera
  2. Kul att ni är tillbaka tycker jag! :D

    SvaraRadera
  3. men det blev kanske lite knas...
    tack madde!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni är tillbaks. Stjarna verkar nöjd oxå, tog ett kort på "paret" och lade den i min bdb om du vill se ;)

    SvaraRadera
  5. Jag kommer ha mitt tvåbenta vilddjur med mig på stallfesten så för mig blir det lugnt :)

    Låter som om du hade ett bra ridpass iaf, är det stor skillnad sen Håkan knakade på honom?

    SvaraRadera
  6. annica: tack, det är skönt att vara tillbaka. ska genast kika i din bdb.

    madde: även om man inte dricker kan man fortfarande släppa loss och ha riktigt kul, så lugnt kommer det inte bli ; )
    ja det är stor skillnad, iaf när det gäller traven och vänstergaloppen. högergaloppen däremot har blivit knasig men det kanske beror på att han måste använda sina bägge sidor på ett nytt sätt som han inte är van vid, så det kanske löser sig...annars får håkan komma tillbaka och knaka honom lite mer kanske.

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa din blogg :D

    SvaraRadera