"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







onsdag 10 november 2010

att rida "en" häst

Ja det gjorde jag verkligen idag. Så skojsigt att mitt arbete börjar ge utbetalning. Vad jag menar? Jo, Dreyan är ju kanske inte alltid så lättriden och han är stor, stel och överbyggd vilket inte är den bästa förutsättning för en eftergiven, satt häst med lyft i benen men vi jobbar på att besegra dom oddsen och vi kommer närmare och närmare. Tidigare har jag ridit en häst som var i tre delar, framben för sig, bakben för sig och sen var överdelen på hästen för sig, låter det knepigt? Jomen visst, det var det.
Idag började vi med sidförande i skritt vilket gick ok. Vidare i tölten kändes det katastrofalt för han framtung och plöjde och hängde. Jag fick inte loss honom alls till en början, kan tilläggas att det endast gick att rida på fyrkanten, men med ridning i varje steg och halvhalter konstant och rejält tryck bakifrån började han lossna. Baken plockades in bit för bit och sidförande i tölten fungerade riktigt bra. Ibland visste inte D hur han skulle orka hålla i baken för då fladdrade den iväg åt sidorna men inte bakåt. När den gjorde det fick han jobba med tagen bakdel elller i en sluta vilket resulterade i en riktigt satt bak bitvis.
Inga-Lill stod och kikade och vi fick lite kred för vårt arbete då hon numera såg en häst som inte ger synvillan av att vara passtaktig. Hon såg det jag tycker mig känna när jag rider.
Nu ska jag bara få honom att knäppa av i nacken och släppa ganascherna.

Broddade på idag och också, två i varje och idag gick det långsamt... en i h.fram sitter inte helt bra så Linda kom ihåg att fixa det!

5 kommentarer:

  1. Inga-Lill: ja det känns som om det börjar lossna nu! skönt att du stod och tittade så jag fick lite feedback. tack för det!

    Annica: skojsigt är det faktiskt i massor!
    idag har jag firat med en läsk på väg till jobbet! töntigt va?

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är på att cykla! Har inte sett det, men långt också hejja hejja.!! SJälv har jag blitt lat ;)

    SvaraRadera
  3. Tack Lisa! just nu har jag ofrivillgt uppehåll först pga halka sen pga den förbaskade ryggen, men lite mildväder nästa vecka så hoppar jag upp på cykeln igen.

    SvaraRadera