"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







tisdag 9 november 2010

förra veckan med Dreyan

Måndag:
Mycket skrittarbete. Sidförande på alla dess vis. Fick honom att vänta i steget på mina kommandon. däremot kunde jag inte få trycket från bakbenen för det gjorde lite ont i min rygg då.
Tölten gick helt ok. Bra takt och tempo. Inte alltför höga krav då jag låser mig och vill för mycket. Däremot flyttade han dåligt undan för skänkeln så det jobbade vi lite på. Litet pet med spöet och rumpan for in och hästen åt sidan.

Tisdag:
Jag och Ammi släppte Dreyan och Isak på volten för att springa lite. Spöregnade så det räckte alldeles utmärkt med det. Sen hittade D en ny kompis, Jinnie (Ammis kompis som var med, mer om Jinnie här).D köpte Jinnies pondus och kroppsspråk rakt av och fogade sig snällt bakom Jinnie i "följa john". Det var så häftigt att se, den svårflörtade hästen valde själv att fråga om hon ville leka och han var undergiven henne från början. Jag hade hakan i backen för något sånt har jag inte sett D göra eller gå med på förut.

Onsdag:
Mer skrittarbete. Mycket mer lösgjord idag och snabbare i reaktionerna. Tölt gick inte att jobba i då banan var lervälling. Gick inte att få tryck i steget eftersom benen sögs fast i varje steg. Trav gick bättre och fungerade riktigt bra trots min rygg. Jag var mer fjädrande i mina rörelser och Dreyan rörde sig fint, lite framtung bitvis, tills vi gick in på en stor 8-volt (min favoritövning). Där känner han sig hemma och han måste tänka hela tiden på vad jag vill. Han är otroligt lyhörd för mina tankar och små kroppsrörelser när det gäller varvbyte eller ligga kvar på samma volt ett varv till. Fick ok koll på yttersidan i bägge varven trots att jag stod stilla bitvis och hojtade på I-L som fuskade i voltövergången...

Torsdag:
Lite oplanerad ridning. Lösgörande och sidförande med fokus på yttersida och bogar.
Både trav och tölt kändes ok. Lyckades inte helt plocka ner tempot till där jag vill ha honom men en bit i taget. Om inte D är med på vad vi gör stressar han upp sig och går emot och allt arbete är förgäves och vi måste backa tillbaka ett par steg om så händer.

Söndag:
Hårt och lite halt i marken så vi skulle bara lalla lite lugnt i skogen jag och D. Men riktigt så blev det då D var genomsvettig när vi kom tillbaka och han hade flåsat riktigt rejält bitvis och det bara av skrittarbete i skogen. Okej att jag lät D klättra upp och ner för alla backar jag såg. Jobbigast tyckte han klätterbacken bredvid badet var. Den klättrade vi rakt uppför ett par gånger och lite olika vägar nerför då rakt ner blev lite halkigt. På väg hem hängde han i bettet och ångade iväg på framdelen. Åtgärden blev jobb utanför stigen, vänta i vare steg tills han släppte bettet. Han försökte dock ånga iväg ett par gånger till men då blev kraven lite högre i form runt träden med baken under sig, jobbigt läge enligt Dreyan som gav sig kvickt och blev mjuk och avslappnad i nacken. Vägen hem jobbade vi på skänkelvikning och öppna, svårare åt höger. Riktigt bra pass i skritt, ok ca 100 m av trav och galopp i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar