"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







torsdag 18 november 2010

igår bidde det ingen ridning

Igår så bidde det varken ridning eller longering pga den tråkiga anledningen att min lilla tottopålle hade sår både här och där. Ett bitsår i överläppen på vänster sida, sparksår under hasen på höger bak, sår högt upp på insidan av höger bak och en massa blodiga och icke blodiga sår på hela höger sida. Taskig tajming med tanke på helgen men bra med tanke på det humör jag var på...

Idag bad jag stallets sårexpert, Catrin, kolla då jag hade en känsla av att såret på läppen skulle svullna eller bli värre på något sätt och det hade jag rätt i.
Catrin har skurit upp en ränna i såret på läppen (låter som hon gjort en flodfåra men så illa är det nog inte hoppas jag) så gucket kan rinna ut. Löst upp skorpan så det läker innefrån, gjort rent från alla hösilagesmulor och strån bedövat den lite och sedan smörjt in den med den där braiga antibiotikasalvan.
Såret på bakbenet ömmar han ganska fint i men skorpan löste hon upp och gjorde rent ordentligt iaf, inga gömda fickor än så länge.

såret...


puss!

Tack för hjälpen Catrin!

5 kommentarer:

  1. Det var så lite så!
    Vi kikar på hur det ser ut imorgon...

    O jag lovar - ingen flodfåra här inte, bara ett hack för att varet skall ha någonstans att rinna ut istället för att kapslas in... ;-)

    SvaraRadera
  2. Dreyjan var sådär sugen på Idomin, Catrin. Speciellt på läppen. Det hamnade både här och där och det gick ganska mycket ur tuben, hihi...

    SvaraRadera
  3. nämen så var det ju också, tack för hjälpen Inga-Lill! vem fick mest idomin på sig, du eller hästen?

    SvaraRadera
  4. Carro faktiskt ;) Hon var Idominpåläggare och jag hejjade...

    SvaraRadera
  5. Idominen var ju mest för att hindra mer hösilage att smita in i såret...

    Så i värsta fall har ju Linda mer att göra ikväll... ;-)

    SvaraRadera