"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







fredag 31 juli 2009

Nytt tänk funkar inte alltid...

Igår var det då dags för Lollo att träna D på galoppen... Det gick inte alls! Han var så in i bängen bynlig, inget funkade som det var tänkt trots stor insats från Lollo. D var så förbannad på Lollo och han såg så envetet bestämd och envis ut att det var jobbigt att stå bredvid, ville mest hoppa upp och banka in lite vett i skallen på honom. Galoppträningen var bara att glömma utan fokus blev att få honom att slappna av och släppa ner nacken och taget om bettet. Dom få stegen han släppte var han så fin men han var inte beredd att ge upp helt utan fortsatte gå emot. Det blev till att ta tillbaka det gamla tänket och överböja och då började han ge med sig.
Tanken från början var att dom skulle ligga på en 8-volt och träna galoppfattningar till vänster från tölt och trycka igenom innersidan i högergaloppen, men... Han la sig i pass så fort en fattning gjordes i vänster varv och Lollo stoppade och D stretade... I en fattning på väg ut på långsidan höll han på att lägga sig i värsta passen, Thrainn hade fått konkurrens, men blev stoppade för det var ju inte det som var meningen. Jag vill inte ha en femgångare!
Till slut kläckte My ur sig att prova en vänsterfattning från traven eftersom han numera travar utan problem och det blev en riktigt bra fattning in en lugn fin någorlunda balanserad v.galopp. Efter det kastade sig Lollo av och erkände att hon förstod varför jag fortfarande red efter Vidars riktlinjer.
Mitt gamla tänk är alltså inte helt förkastligt, nu måste jag höja min egen ribba och bli ännu mer flexibel. Alltså ena stund dom nya riktlinjerna och i andra dom gamla... Dom som påstår att ridning är enkelt kan ni skicka upp på min envisa och kluriga pålle...

2 kommentarer:

  1. Även om jag har andra problem, så vet jag så väl vad du menar. Skulle ridning vara enkelt! De som säger det har inte provat att RIDA, åka häst kan väl vem som helst.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Precis, åka häst kan alla! Kul att du öppnat din blogg igen, är där inne och kikar.
    Tack!

    SvaraRadera