"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







torsdag 2 september 2010

Underbara lilla häst!

Kände mig trött och sliten på väg ut till stallet och bestämde mig för att en liten uteritt var på sin plats, orkade verkligen inte flippra runt på volten och leka seriös. Och oj vad roligt vi hade! Underbara häst som gav mig sån energi och glädjekick!
Vi höll ett högt men kontrollerat tempo i tölt, trav och galopp. Alla gångarter satt där dom skulle vi växlade ofta och mycket. Blev det så att D hängde i bettet eller började ligga på så blev det några små förhållningar, lyssnade han inte på dom så tog vi om det från skritt igen och det funkade så himla bra, inget bråk inget slit utan bara en så skojsig tur. Han ville inte ens bryta av från trav för att ett rådjur stod på stigen, det vägrade flytta på sig tills det förstod att vi skulle vinna chicken racet.
På vägen hem styrde jag in på Sättras gräsbana för att ta ett par varv i galopp men då började han genast bete sig som en liten gris, där hade han fått bestämma helt vad han ska göra och inte. Sånt tolereras inte utan då blev det jobb på hög nivå. Till slut travade och töltade han i form med bogarna på korrekt ställe. Avslutade sen med att galoppera i form i höger varv och galoppera någorlunda balanserat i vänster varv, det var ju därför vi var där egentligen.
På vägen hem sen började han faktiskt söka sig neråt och slappna av i både nacke och hals i traven på ett sätt som förut inte funnits på världskartan att hitta på en uteritt.
Vilken energi och glädjeboost jag fick av min underbara lilla häst!

4 kommentarer: