"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







lördag 11 juli 2009

En bra dag

Idag var en bra dag, bilen lagad och klar hos bilmecken, Dreyan gick bra idag och det har blåst hela dagen= myggfritt!
Åkte in till Östhammar och hämtade ut bilen och sen iväg till Dreyan för en liten skogstur. Han var på ett så lugnt och avslappnat humör idag och jag hade redan innan jag kom fram att idag var en kravlös dag (på sätt och vis iaf) så det blev en kanonbra dag med Dreyan. Han lufsade med snällt från hagen, istället för att trippa på tårna och streta och dra, stod snällt fastbunden i transporten utan att dra iväg den på äventyr (stallet nyskurat och fortfarande blött) och betedde sig rent allmänt bra. Iväg kom vi och han var pigg och framåt samtidigt som han var lugn och avslappnad om ni förstår vad jag menar. Lät honom tölta utan att ställa något mer krav än att inte hålla ett formel 1 tempo vilket han inte ens försökte. Varvade mellan tölt och galopp, jag hade inte tänkt blanda in traven idag men han valde den självmant efter en kort galopp!!! Ja just det, idag var Dreyans "inte-gå-på-stigen-dag, och precis som det låter så vägrar han skritta på stigen genom skogen utan envisas med att kliva en meter eller fler från stigen och är han på det humöret så låter jag honom hållas eftersom han lyfter mer på benen då. När vi kom ut på den gamla banvallen valde han trav igen och sen tog vi en galopp- så otroligt samlat har han inte gått på många år. Så vi fortsatte med galoppträningen i uppförslutet hemåt vilket resulterade i en, faktiskt, avslappnad Dreyan som galopperade någorlunda i form och väldigt samlat. Vad har hänt? Kan det vara så att han är frisk? Vill inte ropa hej riktigt än... men hoppas naturligtvis på att det är så! Iaf så hade jag tänkt blåsa ur honom ett par sträckor längs en halvlång banvall (den tar drygt 10 min att gå, hur långt det nu kan vara?) men han skötte sig så himla bra att det kändes dumt att utmana ödet genom att fortsätta.

5 kommentarer:

  1. Saknar dig o dina sockerchocker!

    Men vi syns på söndag!!!

    Sen vill vi att ni kommer hem snart ju...
    Men om du får dressyrtips så kan du ju dela med dig till mig o kossan... *ler*

    Kram *eller pusselipuss som vissa andra säger...*

    SvaraRadera
  2. Åh varför finns inte min blogg med bland dina länkar???

    SvaraRadera
  3. Inga-Lill; det vet jag inte, jag la till den men det kanske blev knas med mottagningen...

    SvaraRadera