"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







lördag 18 juli 2009

Torsdagsridning på bana, SUCK vilket knas det blev!

Idag var första gången vi var på en bana på bra många veckor och vad knasigt allt blir när man vill allt på en och samma gång.
För att stämma av så började jag med att longera i först vänster varv och där var det inga problem, han sökte sig ner i form direkt och var lyhörd och fin. Sen gick vi över i höger varv och tro det eller ej men INGEN markering alls, ja förutom att han tänkte börja dippa igenom tills han kom på att det inte gjorde ont, och då såg han sådär förbryllad ut att han inte visste vad han skulle tro. Han är bra knasig min häst! Sen klampade han på i ren fin takt och sökte sig till rätt form, han trängde dock inåt en del. Han såg riktigt fin ut i bägge varven och var lyhörd och mjuk lite energifattig dock.
Sen satt jag upp och började med.... hmm.... ja vad började jag med egentligen? Det blev knas i min hjärna och jag ville testa allt på en gång och hattade mest omkring vilket gjorde att ingenting fungerade. Han hängde på bettet och hade så mycket energi så det hade räckt för hela stenhugget och mer därtill... Han trängde och kastade in bogen i höger varv och blev stel som en pinne i sidan. Tror inte vi lyckades få en enda rätt fattning i vänster varvet... ja ni hör det var bara knas tills jag samlade ihop mig själv och mina tankar. Fokus! Vad börjar vi med?
Då blev det lite ordning på oss igen och vi började om med skrittarbetet med fokus på sidvärtes och ställning. När vi hade det under kontroll så plockade jag upp i tölt och jobbade på formen och avslappning. Tog en lång stund men till slut släppte han ner nacken. I vänster varv så var han riktigt fin stundtals medan han i höger var rena rama pesten. Styvar till sig och trycker in höger bogen och blir rak och stark och trillar inåt. Fick jobba livet ur mig med rätt justeringar i precis rätt ögonblick och gärna lite innan det, svårt men stundtals fick jag igenom det jag ville.
Från att ha haft lättare att komma igång med traven ihöger varv gick det väldigt mycket bättre i vänster varv, höger vill han inte alls till en början. I vänster sökte ha sig ner och jag kunde ta ner tempot en aning. I höger slog han över i tölt efter ett litet tag. Bynglig som fasen i höger varv, blä för det. Men oj så mycket bättre det gick när jag bara strukturerade upp saker och ting, men jag blev så ivrig när jag väl kom in på en bana. Skärpning på mig!
La galoppen åt sidan helt och hållet för dagen, får återkomma till den senare.
Han var helt slut och svetten rann om hela D, ja om mig med för den delen. Men efter lite skritt i skogen var han på tårna igen, SUCK! Vi gick iaf hem och duschade, han stod helt still och bara njöt t o m när jag trasslade in både mig och D i slangen och grimskaftet...

2 kommentarer:

  1. Tycker det låter som ett bra ridpass fram emot slutet iaf :)
    Klart man vill mycket när man inte varit på volten på länge :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag var väl inte helt missnöjd men vi kan ju så mycket bättre...

    SvaraRadera