"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







lördag 18 juli 2009

Vi testar banan igen...

Skam den som ger sig!
Idag var det fokus från början och jag började med ett långt skrittjobb på 8-volter, i sidvärtes, bakdelsvändning, voltarbete med tagen bakdel, sladdad bakdel etc. Stundtals helt ok, han kastar iväg ett framben när han tror att det är "nu-ska-vi-nog-springa-dags". Jobbig som bara den i höger varv prescis som igår. Jobbade korta intervaller i höger varv och så fort han gjorde det jag ville fick han som belöning pusta ut i vänster varv.
Tölten idag var riktigt bra stundtals, fick med mig baken helt ok och vi lyckades få till ett par riktigt bra sidoförflyttningar. I fin form med sänkt och avslappnad nacke, vänster varv förstås. När han var riktigt avslappnad och fin provade jag en galoppfattning, rätt direkt. Han blir lite styltig stundtals medan vi ibland får till ett par riktigt runda fina språng. Jobbade vidare i tölten ett par varv och gjorde sen en fattning igen, rätt igen!
I höger varv tryckte han in innerbogen och blev styv men han försökte inte kasta in den på samma sätt som igår så lite framsteg var det ju. Annars är vi tillbaka med högersidan som han var i vintras, måste hålla högertygeln med bägge händerna för att orka hålla honom böjd. Får jobba från det utgångsläget 0 igen och börja om från början, igen. Men det ska gå!
Traven var bra i vänster varv där jag kunde plocka ner tempot en hel del och han sökte sig neråt direkt medan höger varv...ja behöver jag säga mer?
Hur det kan vara sådan skillnad mellan sidorna är svårt att förstå. Men jag tror att det har att göra med SI-låsningen och att den suttit där så länge och nu när han kan röra sig normalt igen så måste vi lära in rätt rörelsemönster och muskla om höger bogparti. Inbillar mig att så är fallet iaf.
Avslutade med ett långt skrittpass som funkade hyfsat i höger varv och helt ok i vänster.
På vägen hem tog han traven direkt med ett vägvinnande steg utan att bli överilad.
När vi kom hem såg D sådär behagligt trött och nöjd ut, så även igår, att det är svårt att tro att vi kämpat och varit oense stor del av tiden inne på banan iaf.
Jag är mör i kroppen och gissar att D är det också så imorrn blir det vila.
(bara för kom ihåget: igår var skorvet under magen igång plus tre små sår tillbaka. skrapade av, gjorde rent och smörjde in. samma idag)

4 kommentarer:

  1. Det går ju framåt. Vad kul. Härligt att han inte markerar alls när du longerar. Det kommer ta lång tid för honom att muskla om sig igen, men det viktiga är ju att han tänker rätt (det gör inte ont). Ser fram emot när ni kommer hem så man får se honom igen. Vadå skorv på magen??

    SvaraRadera
  2. Lite framåt går det väl men känns ju mindre kul att få kämpa igenom samma sak som i vintras, du vet ju hur han var i samband med Vidarkursen. Men nu har jag iofs verktygen så jag vet ju i hur jag ska jobba vidare.
    Han har lite lätt skorv på magen som en förhårdnad med döda hudavlagringar plus några små sår, som exem ungefär. En sträng mitt på magen vid sadelgjordsstaden ungefär som är ca 1 dm lång. Det får han varje sommar, så jag har koll på att det blir ungefär samma symptom och på samma sätt så att jag vet om det skulle bli värre. Sen håller jag det rent och smörjer in så det är mjukt så att han inte börjar klia eller något sånt.

    SvaraRadera
  3. Härligt att ni är på banan i alla fall. Även om ni har tagit några steg tillbaks så har du som du säger verktygen den här gången. Ska bli kul att ses igen när ni kommer hem. Idag ska jag rida, Stjarna har vilat i en vecka nu.

    SvaraRadera
  4. Ja, nu får du allt komma hem!!! Du missar ju allt, kantareller, nya ridvägar, äckliga sår ;-) mm
    Kram

    SvaraRadera