"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







onsdag 29 juli 2009

Måste tänka nytt!!!

Jaha så har man fått sig en tankeställare igen ang Dreyan och hur han ska ridas... Lollo som känner D sen gammalt fick slita lite idag, skönt att se att hon hade vissa problem hon med så man inte känner sig helt oduglig : )
Först kom hovslagern och slog på dojan igen och efter det var det dags för Lollo att bekänna färg. Hon fick instruktioner om hur hon skulle hitta slingan i skogen för att sen fortsätta på banan. My och jag satt och pratade häst och massa strunt medan vi väntade på uppvisningen. Efter ett tag kom det två filurer som jag tror hade hittat på bus för det såg så ut på D iaf.
Lollo kläcker glatt ur sig att hon hade problem med tölten! Haha, aldrig hänt förut för henne på den hästen.
Sen sätter hon igång och jobbar honom i skritt och tölt på volter och fyrkanten. Han var lite spänd och het i början vilket gjorde att han körde upp huvudet och bet sig fast i bettet och tryckte höger bogen lite hit och dit. Då fick det bli lite galopparbete för att få ur lite energi ur den pigga lilla D. Andra fattningen till vänster blev rätt han fick gå i ganska ledig form på fyrkanten med lite voltjobb och lite krav då och då. Han har inte rikitgt den runda fina galoppen än och paddlar lite väl mycket för att det ska vara bra. I höger galoppen kastade han in höger bogen och det blev riktigt knasigt , det såg ut som om dom höll på att välta i en piruettinlärning... ; ) och det var inte det dom skulle träna på!
Efter det blev det lite töltjobb igen och efter ett tag slappnade han av och Lollo lirkade loss bettet och kom underfund med vilken filur hon satt på och då gick det mycket bättre. Stundtals fick han en riktigt fin överlinje med bra tryck bakifrån.
Travjobbet gick kanon när han väl förstod vad hon ville, hon höll honom lite kort i vänster varv vilket inte funkar i början av traven, efter det kämpade dom på riktigt bra och OJ vilken trav han stundtals visade upp. Nu måste jag lära mig sitta ner i traven för det var då det blev sådär bra, pust!
Sen ska dom töltjobba igen och Lollo påstår att hon behöver hjälp med tölten, hmm, eller hur.... Hon beskriver problemen och jag fattar inte vad hon pratar om för så gör han inte med mig på, så det blir till att sitta upp och prova. Jag skulle bara prova men fick mig en lektion av Lollo istället. Och nu måste jag tänka nytt!!!
Jag har hängt kvar i det gamla och ridit efter gamla instruktioner för länge tror jag, bara för att jag är så rädd att han ska köra upp nacken och bli stark igen. Men det blir han ju sällan på det sättet längre så då måste jag ju tänka om vilket jag inte gjort utan suttit fast i gamla banor.
Så nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt med vad vi kom fram till:
tölt i höger varv
stramare yttertygel, fånga upp mer och ta ner tempot bra mycket mer plus räta ut
innertygeln måste jag länga och ha ett ledande öppet tygeltag med så innersidan blir längre och ledigare
ytterskänkeln måste driva mer och hålla in honom från spåret
innerskänkeln- flytta fram lite. håll in bogen forma och håll in

tölt i vänster varv
håll in yttersidans bog som gärna glider ut med knä och hand
vid varje "kvart" (3, 6, 12 och 9) så halvhalt på ytterhanden och ett ledande tygeltag med innerhanden.


mycket ridning på yttersidan alltså!


Imorgon ska vi förska jobba lite med galoppen och försöka komma på hur den ska tränas just nu. Jag tror jag väntar med att träna på att sitta ner i traven tills jag är ensam för det kan nog bli en kul syn...

Så nu är det dags att hoppa i lopplådan så man orkar med den krävande dagen imorgon med loppis, tårtkalas, galoppträning och att klura ut en filurig sak...

6 kommentarer:

  1. Hittade ett jobb till dig idag! Lite närmare stallet...

    Men så kom jag på att jag inte hade din mailadress o så la vi ner det projektet...

    För du kommer väl hem nu?
    Eller har du fått någon ny fix idé?
    Tingeling åker ju av o grejjer o du e inte ens hemma...

    / C.

    SvaraRadera
  2. Då har du att göra nu då ;)
    Vi synes snart igen.

    SvaraRadera
  3. catten: vadå för jobb???
    jag kommer på lördag, åh ni som inte tänker ha en välkomstfest för mig ens...;(

    Annika: ja det kan man ju påstå att jag har...
    ses snart!

    SvaraRadera
  4. Fritidspedagog i sollentuna - med mycket bra team o möjligheter!

    Tänkte du kunde flytta närmare stallet om jag ändå ska tuta ihop dig med brorsan... ;-)

    SvaraRadera
  5. vilken skola? hittar inget på nätet...

    SvaraRadera