"Den som sa att man inte kan köpa lycka visste antagligen inte att man kan köpa en islandshäst...!"







lördag 11 juli 2009

En summering

En kort summering av vad som hänt sedan Håkan Lundell (kiropraktor) var i stallet och korrigerade Dreyans kropp.

To 25/6

Håkan korrigerar h.framben, fläkskadan. Hittar även en GAMMAL låsning i SI-leden på v. sida, enligt Håkan hade den tydligen suttit väldigt länge .

Kan det vara en orsak till skade- och rehabprocessen på ca 8 månader förra året? Iaf så tror jag den är orsaken till att vi aldrig riktigt fått ordning på markeringen på h. framben som endast visar sig på böjt spår i h.varv och om Dreyan inte går i form.



Fr 26/6

Jag kopplar på släpet och lastar Dreyan alldeles själv och åker iväg till landet.



Lö 27/6

Vi promenerar i värmen i ca 45 min.



Sö 28/6

Dreyan är alldeles för rastlös för att gå själv längre. Ringer min kusin som bor några mil bort med sin familj och sina hästar (en 5 åring som heter Enter, halvblod/fullblod och en shettis som heter Hotlips). Dreyan är välkommen dit så det blir en åktur igen. Ihopsläppet går bra. Lite skrik och mätning mot Enter men i stort sett hur lugnt som helst. Jag tycker ju att Dreyan är en stor kille men när han kom in bredvid Enter så blev han en plutt!



Må 29/6

Vila



Ti 30/6

Promenad ca 1h (i värmen).

(bilen tar semester)



On 1/7

Vila



To 2/7

Skrittar ut barbacka ca 20 min. PIGG!

(bilen bogserar vi till verkstaden)



Fr 3/7

?



Lö 4/7

D vila

tävling på Gladur- bra jobbat tjejer!



Sö 5/7

Rider ut (m sadel) i skogen ca 40 min.

Provar lite tölt, helt ok.
Provar lite trav- han tog traven utan problem!!! (alla kanske inte förstår min glädje här, men jag har haft enorma problem med att få D att trava utanför banan, har i princip inte gått att få honom att ens tänka trav, så detta m trav ute är ett stort steg framåt).
Galoppen- tjoho vad det går...

Han tar frivilligt traven flertalet gånger och rusar inte iväg som ett lokomotiv.
Han var mjuk och trevlig och var glad över att få höja tempot lite.

Må 6/7

Vila

Ti 7/7

En mycket het Dreyan som nu hade koll på att tempot ökat på ridturerna så han var laddad redan från början. Låg på som bara den utan att för den skull bli fräck, han var fullt hanterbar hela tiden, ok jag fick säga till på skarpen ett par gånger. Varvade även idag mellan tölt-trav och mellan skritt-trav! Tog den lilla skogsrundan (den enda jag kan) och som vanligt för att kunna skutta lite så hittade D på faror lite här och där och då vet man att han är glad och lycklig. I galoppen tryckte han sig som vanligt ut till höger, varför gör han så? Ska jobba lite på den biten för att komma till rätta med det också.
Avslutade iaf med att tölta, trava och galoppera längs långa banvallen. Blev lite het i vändningen och han förväntade sig att få springa hela vägen tillbaka också men då blev det skrittjobb istället.

On 8/7

En inte bra dag. Han var bynglig och stel och nästan ingenting fungerade. Lilla skogsrundan, allt var bara skit och han var riktigt jobbig. Stretade emot och var allmänt bynglig och stel.

To 9/7

Vila

Fr 10/7

Kanonbra dag. se tidigare inlägg.

4 kommentarer:

  1. Känns som om det går framåt ;-). Kanske värt att ta ut Håkan om ett halvår igen och bara checka.
    Men nu får du komma hem för jag kan många nya ridvägar nu.
    Kram
    Inga-Lill

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det går åt rätt håll! Håkan är duktig han. Stjarna saknar nog sin kille, när kommer han hem?

    SvaraRadera
  3. Häftig känsla med traven, jag tror jag har en aning om hur det känns ;)
    Jag har ju dock fuskat med medryttar Elli som tränat trav för glatta livet.

    Hoppas det blir en bra dag idag också! :D

    SvaraRadera
  4. Ja det känns som om det går framåt men vi tar det sakta, ett steg i taget.
    Tingeling: ja det kanske är en bra idé!
    Annica: Håkan är min gud! Vi kommer hem slutet på v30 el v31, Dreyan saknar nog Stjarna lika mycket som hon saknar honom!
    Maddi: Jag har haft en kanonduktig medryttare förut men D ville inte trava ute med henne heller... Enda gången han på allvar tagit traven ute var när jag körde riktigt hårda konditionspass inför distansen förra året, då var all överskottsenergi ur kroppen och han kunde slappna av och trava. Men nu travar vi fast han är så pigg! Visst är det häftigt när det börjar fungera som man strävat efter så länge?!
    kramar

    SvaraRadera